Friday, July 18, 2008

Misbun Bimbang

Sekelumit rasa bimbang bertaut dalam sanubari Misbun Sidek apabila memperkatakan persaigan anak didiknya, Lee Chong Wei untuk memburu kilauan pingat badmiton pada temasya Sukan Olimpik di Beijing bulan depan. Segala bentuk persiapan sudahpun dirancang dan kini dilaksanakan. Untuk menang pada olimpik nanti bezanya akan hadir daripada kriteria yang kecil dan halus. Tetapi apa yang menggalakkan buat Misbun ialah komitmen dan kesungguhan Chong Wei langsung tidak jadi pertikaian. Persiapan yang konsisten dan juga pergerakan di gelanggang memang memuaskan Misbun.

Apa yang penting ialah apa yang lahir daripada hatinya. Tumpuan perlu sentiasa di gelanggang dan perlu ada motivasi yang tersemat dalam diri ini amat digalakkan. Chong Wei berdasarkan prestasi terkini, memang jadi harapan utama untuk memenagi pingat buat negara selaku pilihan kedua perseorangan lelaki apabila undian dibuat. Ini tidak boleh diambil mudah kerana sukan olimpik menghimpunkan juara pelbagai kejohanan prestasinya baik untuk menjuarai Terbuka Singapura.

Harapan yang tinggi Misbun terhadap Chong Wei terlalu tinggi bagi memastikan segala yang dirancang berjalan dengan lancar. Strategi dan tektik perlu dirancang awal bagi membolehkan semuanya teratur.

1 comment:

aiShaH said...

Menanti kegemilangan zaman 'jaguh kampung'