Tuesday, July 15, 2008

Kerjaya DASAR LAUT

Penyelam komersial menggunakan sangkar besi untuk turun ke dasar laut Anuar Saidon 40, sudah timbul minat dalam dirinya untuk belajar dan merasai sendiri nikmat menyelam dalam air. Mungkin rezeki beliau cukup bertuah kerana guru yang mengajar teknik menyelam ialah bekas komando , Datuk Rahim Dahalan.

Kemahiran yang dimilikinya memberi pulangan pendapatan lumayan apabila secara serius terbabit dalam kegiatan menyelam secara komersial untuk menjalankan kerja membaik pulih, pemasangan paip cari gali minyak didasar laut atau memeriksa kabel telekomunikasi.

Anuar perlu berbangga kepada dirinya sendiri kerana hobinya berbaloi dan memberi kesan besar dalam industri cari gali minyak negara dan antarabangsa, sesuatu yang berbeza dengan kegiatan menyelam untuk riadah atau melancong melihat keindahan alam. kini beliau selaku perunding projek bawah air melalui syarikatnya, Asian Divers & Equipment menyediakan kemudahan khidmat pakar dan peralatan untuk syarikat cari gali di seluruh dunia.

Cabaran kepada anak muda masa kini yang mendakwa sering bergaduh, lumba haram atau mat rempit supaya menyertai kerjaya ini.Hal ini membolehkan anak muda mendapat pulangan yang lumayan bahkan meninggalkan terus kegiatan tidak berfaedah sebaliknya menumpukan kepada kerjaya yang mencabar ini. Anak muda yang mempunyai tenaga yang kuat cuma perlu diberikan tunkuk ajar bagi memahirkan beliau. Walaupun dulu mereka hanya berkerja kilang dam hanya peroleh pendapatan RM 40 sehari, sekarang bayaran yang diterima sekurang-kurangnya minimum RM500 sehari.

Dengan itu, kita telah membuktikan kepada syarikat cari gali tempatan dan antarabangsa bahawa Malaysia memang memiliki pakar berbangsa melayu dalam bidang itu. Betul tak?

2 comments:

lincah_kadok said...

ada keje kosong x?

aiShaH said...

Nowadays skill's very important besides academic qualification