Saturday, July 26, 2008

Cucu Tak Guna

Berbekalkan sebilah pisau pemotong sayur, topi keledar bercermin gelap dan sapu tangan untuk menutup muka, seorang remaja sanggup meragut rantai emas dipakai neneknya sendiri. Bayangkan lah umur baru sahaja 19 tahun tapi dah sanggup melakukan perkara ini. Yang paling sedih sekali sanggup melakukan pada neneknya sendiri. Cucu apakah ini, tergamak melakukan perkara demikian pada nenek sendiri walaupun tahu neneknya yang membesarkannya. Dapat menyifatkan tindakannya ibarat ‘harapkan pagar, pagar makan padi’. Remaja tersebut sepatutnya menjadi pelindung kepada nenek dan ahli keluarga bukan merompak mereka.

Subhanallah apa nak jadi dengan remaja sekarang semakin menjadi-jadi perangai mereka. Walaupun undang-undang dapat menghukum remaja ini tapi pada hakikatnya tidak. Sedar mahupun tidak remaja tersebut dengan kesalahan beliau. Adakah ada nilai keinsafan pada dirinya selepas kejadian ini berlaku. Kalau lah sesuatu yang tidak baik berlaku kerana menggunakan senjata berbahaya yang boleh membunuh Tidakkah lagi berat hukuman yang akan diterima. Satu hukuman berat berbentuk pengajaran kepada tertuduh yang tergamak menyamun neneknya sendiri perlu diberikan.

3 comments:

mohad said...

salam.. apa khabar..

lincah_kadok said...

mungkin cucu2 sekarang terlebih pandai atau pun tersalah guna akal fikiran.... dunia dah makin zalim

yokohamarinos said...

nak duit cr senang, mangsa pun cr yg senang... senang r semua.... tp akhirat belum tentu senang.... bersusah2 dahulu, senang2 pas susah... ehe..