Saturday, August 9, 2008

OLIMPIK bermula

Upacara pembukaan Sukan Olimpik ke-29 dibuka secara rasmi, malam tadi, dalam upacara penuh gilang- gemilang dengan kontinjen Malaysia memburu misi menunaikan harapan menggapai kilauan pingat emas sulung. Upacara pembukaan itu turut dihadiri ketua negara, termasuk Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin, Saingan merebut 202 pingat emas daripada 28 jenis sukan yang dipertandingkan selama 17 hari itu bakal disaksikan. Setiap atlit memilik harapan yang sama untuk meraih pingat dalam temasya tersebut begitu juga dengan Negara kita Malaysia. Di sinilah kita dapat melihat kesungguhan atlit-atlit kita berjuang untuk Negara yang tercinta. Walaupun saingan yang akan dihadapi telalu sengit tapi dengan latihan dan semangat kesukanan dalam diri perkara itu dapat diatasi. Walau terpaksa bersaing untuk peroleh pingat.

Atlet ke Olimpik Beijing disifatkan sebagai yang terbaik pernah dihantar ke temasya sukan terbesar di dunia tetapi dari segi individu, ia paling berkualiti. Olimpik kali ini hanya atlet yang layak mereka terdiri daripada atlet berkelas dunia. Dengan kualiti yang dimiliki oleh atlet negara, kita mempunyai lebih peluang untuk memenangi pingat terutama dalam acara badminton, basikal trek serta memanah. Degan itu, kita rakyat Malaysia perlu memberi semangat untuk atlet beraksi sebaik mungkin.

Bak kata pepatah bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Harapan Malaysia dapat peroleh lebih pingat dari yang dahulu dan mengubah rankig yang dahulu. Tak gitu….Dengan itu, doa dipanjatkan kepada atlit-atlit Malaysia supaya membawa berita baik untuk Negara dengan kejayaan yang diperoleh. AMIN

No comments: