Thursday, August 14, 2008

Ibu Bertanggungjawab Corak Masa Depan Anak

Jika direnung gelagat anak-anak sekarang. Ct rasa ramai yang runsing dengan pelbagai gelagat mereka. Ada yang tidak gemar belajar, suka lari dari rumah, tidak suka tinggal dirumah tetapi lebih suka berseronok dengan rakan-rakan diluar, ada yang gemar ponteng sekolah dan pelbagai gejala lain yang boleh menimbulkan sakit kepala kepada ibu bapa mereka.

Sebanarnya, janganlah mudah menuding jari kepada pihak lain kerana ada kalanya berpunca daripada kegagalan ibu bapa sendiri yang kesibukan dan desakan kehidupan sekarang mengorbankan tanggungjawab mendidik dan memimpin mereka ke jalan benar. Desakan hidup menyebabkan ramai anak terbiar tanpa pemerhatian dan kasih sayang keluarga lalu mudah terdedah dan terpengaruh dengan cara kehidupan barat yang bertentangan dengan agama.

Pendek kata, urusan memastikan masa depan yang sempurna dan cemerlang bagi seorang anak mengikut islam terletak di bahu ibu. Mana-mana anak yang menzalami ibu sebenarnya telah melakukan satu dosa besar dan tidak mungkin dapat mencium syurga melainkan ibu itu memaafkan keterlanjuran anaknya. Kedudukan ibu jelas lebih tinggi daripada bapa.

1 comment:

yokohamarinos said...

peranan dua2 adalah penting.. sma penting.. jika kita bz cmne pun... jgn sekali2 serahkan tggungjawab sebagai ibu kpd org gaji or tmpat asuhan.. lihat perkembangan anak..
insyaAllah baik semuanya...