Saturday, August 9, 2008

Penyamun bermusim

1musim cuti sekolah seperti biasa menjadi tumpuan masyarakat mengadakan kenduri kahwin kerana ketika itulah masa paling sesuai untuk ahli keluarga sama ada jauh atau dekat untuk berkumpul. Itu belum lagi dikira jiran, penduduk kampung atau taman, jemputan khas serta kenalan pengantin. Semuanya akan hadir dengan satu tujuan iaitu meraikan pengantin baru dan menerima pasangannya sebagai seorang daripada ahli keluarga dan masyarakat. Tetapi awas.....Berhati-hati dengan tetamu yang tidak dikenali, berlagak seolah-olah ahli keluarga ketika kenduri kahwin tetapi mempunyai niat jahat tersirat mencuri apa saja yang berkenan di hati atau memberi pulangan lumayan. Menariknya, ia berlaku di tengah-tengah hadirin penuh sesak di rumah, tetamu duduk menjamu dan sudah tentu pengantin sedang tersimpuh malu di atas pelamin.

Apa yang menarik perhatian ialah himpunan duit hantaran yang biasanya diletakkan di dalam album gambar, barang kemas atau barang bernilai seperti kamera atau apa saja yang terhidang di depan mata akan menjadi sasaran terbuka. Konsep rumah terbuka yang kebiasaan diamalkan keluarga melayu sebenarnya memberi peluang kepada penjenayah untuk memecah masuk tanpa disedari atau lebih mudah dikatakan lebih berisiko berbanding jika diadakan di dewan atau hotel. Wang hantaran, barang kemas jadi sasaran. percaya atau tidak wanita paling ramai ditangkap kerana mencuri pada majlis kenduri di rumah pengantin

Masalah sosial merupakan satu fenomena dalam sebuah Negara yang membangun mahupun yang sedang membangun.Masalah ini merupakan satu ancaman terhadap kestabilan dan keamanan sebuah Negara jika tidak ditangani secara serius. Beberapa usaha telah dilakukan untuk mengatasi dan membendung masalah ini dari bermaharajalela. Gejala in semakin menjadi-jadi dan merupakan perbualan hangat di kalangan masyarakat. Jadi, bagi sedara mara korang yang nak kahwin time cuti ini diharap mengambil langkah berjaga-jaga. Kang hilang semua menangis tak berlagu le jawabnya…..

1 comment:

yokohamarinos said...

berhati2.. dlm kita bergembira, jgn kita lupa berhati2..